15
4 2018
Proč chcete za svou nemovitost tolik peněz?
Jistě, každý chceme za svou nemovitosti dostat maximum, pokud ji prodáváme. Praxe je ovšem taková, že naše představa o získané částce bývá často nereálná. Co to způsobuje?
Realitní makléř má snahu na základě zkušeností, praxe i cenových map majiteli nemovitosti dobře poradit. Majitel nemovitosti to ale často vidí naopak. Proč?
V roce 2015 vydal Journal of Housing Economics velmi zajímavou studii. Lidé nadhodnocují ceny nemovitostí o 8 %. Ale jen v případě, že se jedná o tu jejich. V případě, že se nejedná o jejich nemovitosti, její cenu nenadhodnocují. Tento efekt má dokonce i svůj ekonomický název – endowment efekt. Nebo také vlastnický či majetnický efekt.
Jinými slovy, u stejné věci dělá člověk cenový rozdíl mezi cenou, za kterou je ochoten prodat a za kterou je ochoten koupit. Například úplně stejný byt budeme chtít prodat vždy za více, než za kolik bychom jej byli ochotni koupit. A pro zajímavost, zdaleka se to netýká jen nemovitostí, ale v podstatě čehokoli námi vlastněného.
A důvody?
- Citové pouto. K věcem, které vlastníme si vytváříme citové pouto. A jsme tedy ochotni se jich vzdát pouze za vyšší částku, která nám tento cit „nahradí“.
- Blud utopených nákladů. Jako vlastnící míváme pocit, že prodejem musíme získat investované náklady. Za kuchyňskou linku v hodnotě 100 tis. korun už ale nikdy stejnou částku nedostaneme.
- Ikea efekt. Pokud jsme v nemovitosti sami vymalovali, věšeli lustry či pokládali podlahu, to vše způsobuje výše zmíněný efekt o nereálné představě o ceně.
Jak z toho ven?
Zkuste si představit, že ve vaší nemovitosti bydlí úplně cizí lidí, oprostěte se od citových vazeb a položte si otázku. Kolik bych byl ochoten za takovou nemovitost zaplatit já?
Pokud už nemovitost prodáváte a nedaří se vám to, patrně se vám přihodil endowment efekt a požadujete za ni až příliš vysokou cenu.
Nechte si poradit o profesionálního makléře. Možná se vám to zprvu nemusí zdát, ale opravdový profík vám skutečně umí poradit dobře.
Autor
Mgr. Jiří Hrdina, AAA Byty.cz
Když jsem v roce 1991 začínal se studiem Fakulty tělesné výchovy a sportu a toužil se stát profesionálním fotbalovým trenérem, vůbec mne nenapadlo, že hned po absolvování studia nastoupím do novin, kde strávím na různých pozicích v MF DNES a týdeníku Sedmička krásných šestnáct let. Ale čeho je moc, toho je příliš, a tak jsem se v roce 2011 zásluhou svého kamaráda objevil v touze vyzkoušet si něco úplně jiného v realitní branži. Nebudu se zde chlubit tím, že se mi během dvou let podařilo stát se nejlepším obchodníkem Jihomoravského kraje v jedné z největších tuzemských realitních kanceláří RK Sting, na to jsem příliš skromný. A že jsem se po přestupu k současné značce AAABYTY.CZ stal jedním ze dvou nejlepších obchodníků společnosti v celé republice a v roce 2020 jsem skončil třetí v celostátní soutěži Realiťák roku za okres Brno-venkov? Takových už jistě bylo taky.
Proto mi dovolte jen suše dodat, že jsem si před časem od svého "chlebodárce" koupil franšízu AAABYTY.CZ, abych pod jeho vlajkou fungoval na základě svých vlastních principů, které vyznávám, ctím a o kterých měla příležitost se přesvědčit spousta mých klientů. A věřím, že ke všeobecné spokojenosti.
Jaké tyto principy jsou? Nechejte se přesvědčit sami. Stačí, abyste mi do prodeje dali Vaši nemovitost. Každopádně můžu prozradit, že práce realitního makléře mě skutečně (až neskutečně) baví a snažím se ji odvádět na špičkové úrovni. Tam, kde to pomůže, točím video prohlídky, využívám profesionálního fotografa, zajišťuji Home Staging, pracuji na sociálních sítích, využívám i umělou inteligenci... vše s jasným cílem. Prodat vaši nemovitost za co nejvyšší cenu k vaší plné spokojenosti.
Proč vznikly tyto stránky?
Abych zde prezentoval, že když dva dělají totéž, nikdy to není totéž. Je všeobecně známo, že rozdíl mezi makléři je řekněme nemalý. Prosím, přečtěte si mé tipy a články. Věřím, že vám tyto informace pomohou v rozhodování a že si pro prodej nemovitosti zvolíte tu správnou cestu.
Za každým prodejem nemovitosti se totiž skrývá lidský příběh. A to je důvod, proč by nikdo neměl tak důležitý životní krok podceňovat. Ani prodávající, ani makléř.
Záleží mi na odvedení špičkové práce a na spokojenosti klienta. A dbám na své dobré jméno a pověst. Za mě pak hovoří reference spokojených klientů.
Pokud jste dočetli až sem, máte můj obdiv a děkuji Vám. Pokud Vás cokoliv dalšího zajímá, neváhejte mě kontaktovat. Rád se s Vámi sejdu u kávy.