27
1 2021
Jak se změní pronájem nebytových prostor
Ačkoliv ceny nemovitostí neklesají, zažívá trh nemovitostí několik změn. Jednou z nich je pokles zájmu o pronájem nebytových prostor a zároveň pokles cen nájemného. Co můžeme čekat do budoucna?
Fixní platby rizikem
Pro řadu firem to byla právě výše nájemného, která je donutila v období pandemie pobočku uzavřít. Vládní pomoc se vyplácí se značným zpožděním a trh ovládá nejistota budoucího vývoje. Řada firem přistoupila k restrukturalizaci, zeštíhlení výroby i nejrůznějším inovacím.
Fixní platba nájemného se stala rizikem, které firmy nechtějí podstoupit. Přesouvají činnost do virtuálního prostředí a urychleně přistupují k novému způsobu práce.
Sdílená pracovní místa i práce z domu
Pandemie ukázala firmám, že není nutné mít pro každého zaměstnance vlastní kancelář. Argumenty, že zaměstnanec bude doma málo efektivní a firma nedostojí závazkům jsou zcela liché. Pro podniky to znamená, že dokáží fungovat zcela bez kanceláří nebo v mnohem menším prostoru. Jakmile skončí vládní dotace na nájemné, přistoupí firmy ke změnám a očekává se mnohem nižší poptávka po komerčních prostorách.
Zároveň je možné očekávat tlak ze strany nájemců na změnu ve smlouvách o pronájmu. Obezřetnost povede k zájmu uzavírat krátkodobé smlouvy, k dohodám o kratší výpovědní lhůtě, nižším kaucím nebo k doložkám upravujícím výši nájemného v mimořádných situacích.
Nižší nájemné, nižší ceny nemovitostí
Jakmile klesá nájemné, reagují ceny prodávaných nemovitostí. Řada nemovitostí je totiž prodávána jako investiční nemovitost. V případě, že budoucí (očekávané) nájemné bude o desítky procent nižší než dnes, kupující nebude ochoten za nemovitost zaplatit současnou cenu.
Nemovitosti jsou nadhodnocené
Dle vyjádření ČNB jsou nemovitosti v České republice v současné chvíli nadhodnocené a jejich ceny neodpovídají příjmové dostupnosti obyvatel. Česká národní banka odhaduje nadhodnocení okolo 17 %, ale uvádí, že ve velkých městech s vysokým podílem investičních bytů mohou být ceny nadhodnoceny až o 25 %.
Autor
Mgr. Jiří Hrdina, AAA Byty.cz
Když jsem v roce 1991 začínal se studiem Fakulty tělesné výchovy a sportu a toužil se stát profesionálním fotbalovým trenérem, vůbec mne nenapadlo, že hned po absolvování studia nastoupím do novin, kde strávím na různých pozicích v MF DNES a týdeníku Sedmička krásných šestnáct let. Ale čeho je moc, toho je příliš, a tak jsem se v roce 2011 zásluhou svého kamaráda objevil v touze vyzkoušet si něco úplně jiného v realitní branži. Nebudu se zde chlubit tím, že se mi během dvou let podařilo stát se nejlepším obchodníkem Jihomoravského kraje v jedné z největších tuzemských realitních kanceláří RK Sting, na to jsem příliš skromný. A že jsem se po přestupu k současné značce AAABYTY.CZ stal jedním ze dvou nejlepších obchodníků společnosti v celé republice a v roce 2020 jsem skončil třetí v celostátní soutěži Realiťák roku za okres Brno-venkov? Takových už jistě bylo taky.
Proto mi dovolte jen suše dodat, že jsem si před časem od svého "chlebodárce" koupil franšízu AAABYTY.CZ, abych pod jeho vlajkou fungoval na základě svých vlastních principů, které vyznávám, ctím a o kterých měla příležitost se přesvědčit spousta mých klientů. A věřím, že ke všeobecné spokojenosti.
Jaké tyto principy jsou? Nechejte se přesvědčit sami. Stačí, abyste mi do prodeje dali Vaši nemovitost. Každopádně můžu prozradit, že práce realitního makléře mě skutečně (až neskutečně) baví a snažím se ji odvádět na špičkové úrovni. Tam, kde to pomůže, točím video prohlídky, využívám profesionálního fotografa, zajišťuji Home Staging, pracuji na sociálních sítích, využívám i umělou inteligenci... vše s jasným cílem. Prodat vaši nemovitost za co nejvyšší cenu k vaší plné spokojenosti.
Proč vznikly tyto stránky?
Abych zde prezentoval, že když dva dělají totéž, nikdy to není totéž. Je všeobecně známo, že rozdíl mezi makléři je řekněme nemalý. Prosím, přečtěte si mé tipy a články. Věřím, že vám tyto informace pomohou v rozhodování a že si pro prodej nemovitosti zvolíte tu správnou cestu.
Za každým prodejem nemovitosti se totiž skrývá lidský příběh. A to je důvod, proč by nikdo neměl tak důležitý životní krok podceňovat. Ani prodávající, ani makléř.
Záleží mi na odvedení špičkové práce a na spokojenosti klienta. A dbám na své dobré jméno a pověst. Za mě pak hovoří reference spokojených klientů.
Pokud jste dočetli až sem, máte můj obdiv a děkuji Vám. Pokud Vás cokoliv dalšího zajímá, neváhejte mě kontaktovat. Rád se s Vámi sejdu u kávy.